پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت واقعی مسکن چقدر است؟ | مسکن در ۱۲ سال اخیر ۴۰ برابر رشد قیمت داشته است! چرا با سفر مسئولان اقتصادی کشور به عربستان نرخ ارز کاهش یافت؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد
سرخط خبرها

شافعی: برای درآمدهای نفتی بعد از احیای برجام برنامه ریزی کنیم

  • کد خبر: ۱۲۳۸۴۴
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱
شافعی: برای درآمدهای نفتی بعد از احیای برجام برنامه ریزی کنیم
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه موضوعی که بخش خصوصی را نگران کرده مساله نتیجه برجام است که آیا برجام به نتیجه می‌رسد یا خیر، گفت: اگرمثل گذشته درآمد‌های نفتی بخواهد در کشور هزینه شود آینده مثبتی برای اقتصاد کشور نخواهیم داشت. برای درآمد‌های نفتی آینده باید اندیشیده شود. این درآمد‌ها باید صرف توسعه زیرساخت‌ها در کشور شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ غلامحسین شافعی عصر امروز ۱۰ شهریور ماه در نشستی با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس  که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قلب اقتصاد کشور است و  مسائل اقتصادی که از اهمیت زیادی برخوردار است در این کمیسیون نهفته است. در حال حاضر تغییر مسیر در زمینه تغییر ساختار بودجه در حال انجام است و این مساله جای خوشحالی دارد، زیرا مسیر‌های تکراری گذشته نتایج مثبتی برای مسائل اقتصادی کشور نداشته است. امید است با این تغییر مسیر به وضعیت مطلوب تری در اقتصاد کشور برسیم.

وی افزود: فعالان اقتصادی در زمینه بودجه کشور همواره هر ساله چندین دغدغه داشته و بار‌ها به آن اشاره کرده‌اند. مورد اول در تدوین بودجه اینکه اصرار بر تقدم منابع بر مصارف صورت گیرد بسیار کم رخ می‌دهد. همچنین قبل از اینکه منابع مورد توجه قرار بگیرد برای آن مصرف ایجاد می‌شود  هموراه مشکلاتی را ایجاد کرده است.  

رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد دومین دغدغه فعالان اقتصادی بیان کرد: درست است که مشکل منابع داریم، اما مشکل بزرگتر چگونگی تخصیص و توزیع منابع است؛ بنابراین مشکل تخصیص و توزیع منابع از خود منابع کشور بزرگتر است.  

شافعی با اشاره به مشکل دیگر در بودجه ۱۴۰۱ از نگاه فعالان اقتصادی تصریح کرد: مساله حذف معافیت گمرکی ماشین‌آلات تولیدی به کشور یکی از مهمترین مشکلات بخش خصوصی است. در حال حاضر افزایش حقوق گمرکی به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد شده است. همچنین در حال حاضر با مشکلاتی مانند کاهش ارزش پول ملی، افزایش مالیات، قیمت‌گذاری دستوری رو به رو هستیم. یکی از مهمترین مشکلات در کشور شکاف تکنولوژیکی است. این مساله باعث مصرف بالای انرژی در ماشین آلات فرسوده است که قیمت کالا‌های تولیدی را افزایش و فشار بر مصرف کننده را زیاد کرده  است. این مسائل موجب شده تا کالا‌های تولیدی در کشور غیر رقابتی شوند. نوسازی و به سازی ماشین‌آلات کشور جزو مسائل مهم در کشور است.

وی ادامه داد: همچنین موضوع دیگر که بخش خصوصی را نگران کرده مساله نتیجه برجام است که آیا برجام به نتیجه می‌رسد یا خیر. اگرمثل گذشته درآمد‌های نفتی بخواهد در کشور هزینه شود آینده مثبتی برای اقتصاد کشور نخواهیم داشت. برای درآمد‌های نفتی آینده باید اندیشیده شود. این درآمد‌ها باید صرف توسعه زیرساخت‌ها در کشور شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: مطالعه عمیقی در مورد کشور‌های توسعه یافته‌ای که سرعت توسعه بالای داشته اند انجام شده است. در تمام این کشور‌ها  برنامه درنطر گرفته شده توسعه منطقه‌ای بوده است. این مورد در دولت قبل مورد مطالعه قرار گرفت و سپس حذف شد. کمیسیون برنامه و بودجه مجلس باید این طرح که توسط بخش خصوصی انجام شده که به توسعه متوازن کمک می‌کند مورد بررسی قرار دهد. در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای باید اختیارات منطقه‌ای افزایش یابد.

شافعی بیان کرد: اگرچه بخش خصوصی در شورا‌ها و مجامع نماینده دارد، اما در هر شورا و مجمعی ما تصمیم‌گیرنده نیستیم. بخش خصوصی در دی ماه سال قبل بخش خصوصی در موزد حذف معافیت گمرکی ماشین آلات پیشنهادات خود را به کیمسیون بودجه و بودجه مجلس ارائه داد، اما اثری حاصل نشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->